כל מה שרציתם לדעת אודות איתור מחוננים

בעבר המילה מחונן הייתה שוות ערך לגאון. לא ידעו לאבחן מחוננים ולדאוג שהתפתחותם תהיה שוות ערך לפוטנציאל שלהם. לאונרדו דה וינצ'י, נחשב בזמנו לגאון והגדיר את עצמו "חסר השכלה" כי באותם ימים אם לא היית עובר דרך הלימודים האקדמאים לא היית נחשב באמת לבעל מקצוע. וכיום אם התפתחות הטכנולוגיה והקמת תוכניות מיוחדות מטעם המדינה משנות את כל נקודת ההסתכלות של אחרת מימי העבר.

תכנית לאיתור מחוננים בדרך כל מבוססת על בדיקת יכולת לימודית כללית ויחס למיומנויות אינטלקטואליות כלליות בלבד, ולכן אינם מהווים כלי לניבוי הישגים לימודיים במקצועות אקדמיים הנלמדים בבית הספר.

שלבי הקבלה לתוכנית לאיתור מחוננים

הקבלה לתוכנית לאיתור מחוננים מתבצעת בשני שלבים – מבחן וראיון קבלה.

  • מבחן הסינון והאיתור – המבחנים מתבצעים בשני שלבים – שלב מבחן ושלב הסינון.
  1. שלב המבחן – מבחן זה כולל הבנת הנקרא וחשבון. המבחן נשלח לבתי הספר הרלוונטיים ע"י הגוף הבוחן. המבחן נועד לעזור לסגל בית הספר לבחור את התלמידים עם הציונים הכי גבוהים.

 

  1. שלב מבחן האיתור מחוננים – זהו מבחן פסיכומטרי סגור, הבודק יכולת קוגניטיבית כללית שונות – חומר מילולי, מספר וצורני. התלמידים מתבקשים לבחור ולסמן את התשובה הנכונה לכל שאלה. שאלות המבחן מגוונת ולא רק של תשובות מילוליות.
  2. ראיון קבלה קבוצתי או אישי – הריאיון מתקיים במסגרת החינוכית לאחר שהישגיו של התלמיד במבחן ב' הגיעו לסף הקבלה שנקבע לתוכניות הייחודיות למחוננים או למצטיינים. זהו ראיון חשוב בהליך המיון והקבלה לתכנית איתור מחוננים.
ילדה מחוננת
ילדה מחוננת

כיצד להתכונן לבחינת איתור מחוננים?

כבר הבנו מה בוחנים ואיך, נשאר עכשיו לדעת כיצד להתכונן לבחינת איתור מחוננים. קודם כל, לתרגל הבנת הנקרא והעשרת הידע הכללי בקשת עצות ממחוננים שעברו את הבחינה בשביל לקבל הסבר על מבחני האיתור מחוננים. השגת מבחנים לדוגמה על מנת לתרגל איתם את אופי המבחן.

מתי ניתן להתחיל לבדוק ילד לבדיקת איתור מחוננים?

בחלק ממכוני האיתור המיונים מתחילים בכיתה ב'. יש דעות לכאן או לכאן, ישנם הורים החושבים שזהו גיל מוקדם מדי ושעלול להעפיל על הילד חוויות של כישלון, ערעור של בטחונו העצמי, לצד טענות כי יש ילדים שמספיק בשלים ומוכנים לבחינה ולהתקדם לתכנית איתור המחוננים.
המסקנה היא שההורים צריכים להחליט מתי ובאיזה גיל לבדוק את הילד למחוננות.

מאפייניו של אבחון מחוננות בארץ

מטרתם של אבחונים רבים היא לדעת אם קיים משהו שאנחנו חודשים בקיומו אכן קיים. כאשר מנסים לאבחן מחלה שכבר ידועה יותר קל להגדיר את דרך הפעולה. לעומת זאת הגדרה של מחונן שונה. בישראל יש מספר פרמטרים שנבדקים כמו – גיאוגרפי וIQ שבכל העולם מהווה לסימן של מחוננות לעומת ישראל שלא מכניסה זאת כי חלוקת המבחנים מתבצעת לפי אזור מגורים.

מתי אין צורך לערוך אבחון מחוננים

הרבה פעמים ילדים מראים סימני מצוקה בלימודים, והורים רבים חושבים כי אבחון הוא הפתרון למצוקה. וזוהי דרך לא נכונה לפעול. גם אם רואים הישגים לימודיים גבוהים ואחרים המבצעים על יכולת גבוהה עד מאוד בתחומים רבים ולתלונות בדבר שעמום – אינה צריכה אבחון.
לכן על ההורים לשים לב לכך.

מצאתם את המאמר שימושי?
שתפו בקליק
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram

מאמרים נוספים

שאולי תאהבו