תוכנית עסקית – מה זה ולשם מה אנחנו צריכים אותה

בעל עסק, צריך לדעת לחיות בשני ממדדים מבחינה עסקית, ניהולית. ממד אחד הוא ההווה, ממד שני הוא העתיד. כלומר, הוא צריך לנהל את העסק שלו ביום יום באופן שוטף, ויחד עם זאת, הוא צריך לנהל את העסק מתוך ראייה לעתיד, לאן הוא מתכוון לקחת אותו, עליו לחשוב על רעיונות ודרכים כיצד לקדם אותו, עליו לייצר אסטרטגיה שתאפשר לו לפתח את העסק כך שבעוד שנה או שנתיים, הוא יהיה במקום אחר, יותר רווחי, יותר מתקדם.

זו אחת הסיבות שכל בעל עסק צריך להכין לעצמו תוכנית עסקית. מדובר על תוכנית שאמורה לעזור לו לייצר תמונה עתידית של העסק בהיבטים שונים. התוכנית צריכה לכלול היבטים כגון ניהול, תפעול, שיווק ופרסום, טכנולוגיה, כוח אדם, תקציב ועוד. המטרה היא להכין תוכנית מסודרת ולעבוד על פיה, במטרה לעמוד ביעדים שלה. יש להגדיר לוח זמנים ברור ומדדים מדויקים, בשביל שיהיה ניתן לבחון האם באמת עומדים ביעדים של התוכנית או לא.

לפני שנסביר כיצד כותבים תוכנית עסקית בצורה נכונה, חשוב להדגיש שניתן למצוא היום באינטרנט תוכנית עסקית לדוגמא בשביל ללמוד כיצד לכתוב תוכנית כזו, אך יותר נכון להיעזר באנשי מקצוע שמתמחים בכתיבת תוכניות כאלו, ולבחון ביחד איתם תוכניות שיכולות להתאים לאופי וסוג העסק.

כיצד כותבים תוכנית עסקית?

בשביל לכתוב תוכנית עסקית בצורה נכונה, צריך שלושה דברים עיקריים: לאפיין את העסק בצורה נכונה, בין אם זה מבחינת תחומי עיסוק, שוק, תקציב, משאבים ועוד. יש להשתמש בנתונים אמיתיים, מבוססים, מקורות מידע שניתן באמת לבחון אותם ולא נתונים מדומיינים ומומצאים. כמו כן, יש לייצר תהליך חשיבה רציני ומשמעותי בשביל שהתוכנית אכן תעמוד במבחן המציאות. מצד אחד, מומלץ לא להכין תוכנית עסקית שתתבסס על "עמידה במקום", אך חשוב גם לא לשאוף באופן לא פרופורציונאלי למידות של העסק.

התוכנית אמורה, כאמור, להכיל את כל המרכיבים של העסק, בין אם זה שיווק ופרסום, טכנולוגיות, תפעול, כוח אדם, תקציב, לקוחות וספקים ועוד. לכן גם חשוב לבצע עבודה מקדימה של מחקר מקיף, מאחר והתוכנית אמורה להציג את כל הנתונים עליהם כל פרק מתבסס.

נקודה נוספת, חשוב לקבוע לוח זמנים ויעדים מדידים, כאלה שניתן לעמוד בהם ולהסביר כיצד זה יתבצע בפועל.

כיצד נשתמש בתוכנית עסקית?

כפי שציינו, תוכנית עסקית יכולה לעזור לנו בשביל לקדם את העסק ולפתח אותה, מתוך ניסיון לייצר תוכנית ארוכת טווח לעתיד. אך מעבר לכך, תוכנית עסקית יש לה מטרות נוספות.

למשל, תוכנית כזו יכולה לעזור לנו כשאנחנו מנסים לגייס משקיעים, לגייס הון ממקורות חיצונים, שיתופי פעולה, להכניס שותפים חיצוניים ועוד. כל אחד ירצה לראות תוכנית של העסק ולבחון אותה, בשביל לוודא שאכן משתלם לו להשקיע את כספו בעסק שלנו.

מצאתם את המאמר שימושי?
שתפו בקליק
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram

מאמרים נוספים

שאולי תאהבו