השמנת יתר – איך היא משפיעה על פציעות בברכיים

חוקרים רבים בכל העולם, וכן ממשלות וארגוני בריאות בינלאומיים, סבורים שהשמנת יתר היא המחלה של המאה ה-21. לטענתם, מדובר במגיפה שאם לא נדע לעצור אותה אזי שילדים רבים ייאלצו להתמודד איתה במשך כל ימי חייהם.

השמנת יתר מוגדרת כמקרה בו לאדם יש ערך של 40 מעל ה-BMI שלו (מדד מסת גוף). משקל תקין של אדם נע סביב ערכי BMI של 18.5 עד 25. עד 40 זה נחשב לעודף משקל, מעל 40 זו השמנת יתר. במהלך השנים אנחנו יכולים לראות עלייה ניכרת במספר האנשים שמגיעים לערכים שכאלה ומתקשים לרדת מהם.

אחת הבעיות עם השמנת יתר היא, שאנשים נוטים לחשוב שמדובר אך ורק בתופעה שמשפיעה על איך שהם נראים, וכן שמדובר בתופעה שמושפעת מכך שאנשים אוכלים יותר ממה שהם צריכים. זאת בזמן שהשמנת יתר משפיעה על איברים שונים בגוף מבחינה בריאותית ויכולה לגרום לנזקים פיזיולוגיים שונים. מעבר לכך, מדובר על תופעה שנובעת מסיבות שונות, בפרט מסיבות פסיכולוגיות, נפשיות.

כיצד השמנת יתר משפיעה על פציעות ברכיים ופגיעות פיזיולוגיות אחרות?

אחת הדוגמאות הטובות לכך שהשמנת יתר משפיעה על גוף האדם לא רק בהיבט החזותי, היא דלקת ברכיים ניוונית. מדובר על דלקת בברך אשר משפיעה על תפקוד פיזי באופן משמעותי ויכולה להקשות על ביצוע פעולות סטנדרטיות, הליכה, ריצה, עליה וירידה של מדרגות ועוד.

דלקת בברך ניוונית (מוכרת גם בשם דלקת מפרקים), נוצרת כאשר הסחוס בין המפרקים נשחק, עקב חיכוך שנוצר בברך. עם הזמן השחיקה מובילה למצב בו העצמות נוגעות אחת בשנייה ואז נוצרים עיוותים בברך, כאבים, נפיחות ונוקשות בתנועה. זה דבר שקשה מאוד להתמודד איתו לאורך זמן ודורש טיפול מסיבי, ואף ניתוח.

השמנת יתר יכולה להוביל למצב זה, מאחר והמשקל עלול לגרום לכך שהסחוסים בין המפרקים יישחקו יותר, החיכוך יהיה הרבה יותר מהיר ומשמעותי. המשקל יוצר את הקושי הזה. צריך לציין עוד, שאם יש עודף משקל כמו במקרים של השמנת יתר, אז גם קשה לשריר להיבנות בצורה נכונה, מה שאומר שאין מה שיגן על הסחוסים מפני שחיקה ופגיעה.

איך אפשר להימנע מכך?

המצב האידיאלי הוא כמובן לנסות ולהימנע מהשמנת יתר בכל מצב. בין אם זה אומר לעבוד עם תזונאית על תפריט נכון, לבצע פעילות ספורטיבית באופן קבוע, להקפיד על כל מה שצריך בשביל להימנע מעלייה במשקל מעבר למה שאפשרי.

במידה ומגיעים כבר למצב כזה, מוטב לפנות לאיש מקצוע שידע לאבחן את מצב הדלקת ולטפל בברך בצורה נכונה, בין אם זה באמצעות תרגילים, בין אם זה באמצעות טיפול באמצעים שונים ואם יש צורך אז גם באמצעות ניתוח. בכל מקרה, אסור להזניח את המצב הזה, שכן הדלקת עלולה להחמיר ועלול להיווצר נזק משמעותי יותר.

מצאתם את המאמר שימושי?
שתפו בקליק
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram

מאמרים נוספים

שאולי תאהבו