מה זה אומר תואר ראשון?

"בוגר אוניברסיטה" הוא תואר אקדמי שניתן לאדם שסיים לימודים המובילים לתואר זה במוסד מוכר. תיאור זה נקרא גם "תואר ראשון" משום שהוא הראשון בסדר התארים האקדמאים שאדם יכול לרכוש. לרוב, משך זמן הלימודים לתואר ראשון הוא כשלוש שנים, אך ישנים מספר תארים ראשונים שלימודיהם נמשכים מלמעלה משלוש שנים כמו משפטים, רוקחות  ועוד.

מסלולי לימוד לתואר ראשון

בתחילת הלימודים לתואר ראשון על הסטודנט לבחור את מסלול הלימודים שבו ילמד. לכך יש כמה וריאציות:

  • מסלול חד חוגי – מסלול שבו הסטודנט לומד קורסים בתחום יחיד, למשל מתמטיקה או ספרות אנגלית. בחלק מהחוגים לאחר סיום השנה הראשונה או השנייה הסטודנט יכול לבחור תת-חוג, לדוגמה – סטודנט שהתחיל בלימודי מתמטיקה במסלול של מתמטיקה עיונית או מתמטיקה שימושית.
  • מסלול דו-חוגי – מסלול שבו הסטודנט לומד קורסים בשני התחומים, בהתאם לצירופים שמציע המוסד שבו הוא לומד לדוגמה – מתמטיקה ופיזיקה. בדרך כלל קיימת זיקה הדוקה בין שני התחומים, למשל מסלול דו חוגי במתמטיקה ומדעי המחשב. בעבר לימודים דו חוגים הייו נפוצים, אך בסוף המאה 20 חל שינוי לחד חוגי.
  • חוג ראשון – בצירוף עם חוג שני במסלול זה הסטודנט לומד קורסים בשני תחומים, אך עיקר לימודיו הם באחד מתחומי התואר וחלק קטן מלימודיו מחוג המשנה.
    לדוגמה, תואר במערכות מידע מורכב משני חוגים – החוג הראשון הוא מערכות מידע, ומכיל תכנים מתמטיים ותכנותיים, לעומת פחות קורסים מהחוג השני, מנהל עסקים.
  • מסלולים מיוחדים – מוסדות שונים מצעים מסלולים מיוחדים, החורגים מהמסגרת שתוארה לעיל, דוגמאות:
    • BA רגיל – מסלול המאפשר לסטודנט לבחור שלל קורסים במדעי הרוח ומדעי החברה, מתוך כלל הקורסים הניתנים בפקולטות אלה.
    • התוכנית המשולבת – מסלול לימוד המשלב שלוש חוגים!

תנאי קבלה לתואר ראשון

כיום יש מספר רב של דרכים להגיע אל התואר הראשון כמו ציון ממוצע כללי של תעודת הבגרות שעומד בתקן הקבלה ללימודים, לימודי הפסיכומטרי הידועים לכולנו, מכינות שמכללות פרטיות מציעות ועוד. הדרכים הללו בעצם מנגישות את ההשכלה לכמעט כל שכבות האוכלוסייה כך לעידוד לימודים גבוהים.

התנאים לקבלה לתואר ראשון נקבעו על ידי המועצה להשכלה הגבוהה בישראל והם בעצם מגדירים את תנאי הסף עליהם המתמודדים צריכים לענות.
השוק היום רווי במכללות להשלמת בגרויות ומכללות פרטיות שמציאות מסלולי מכינה כהכנה לתואר הראשון הנחשף.

מה עלול לצוץ בתהליך בחירת לימודי לתואר ראשון

לימודים אקדמאיים הם צעד מתבקש ואולי אפילו אוטומטים אצל רוב הצעירים בישראל. לפני שאתם משקיעים כסף בלימודי התואר שלכם, כדאי שתשאלו את עצמכם כמה שאלות חשובות: מה באמת אני רוצה ללמוד? מה מתאים לי? מה יקדם אותי? תרשו לעצמכם ללמוד, לבחון ולשאול את השאלות הכי קשות כמו האם אני בכלל צריך תואר ראשון ואולי אני בכלל יכול בלי פסיכומטרי.

בחירת מסלול לימודים אקדמיים ורכישת השכלה הם צעדים חשובים ביותר לאחר השחרור. עם זאת, כיוון שזהו תהליך ארוך (לרוב 3 שנים ומעלה), משמעותי ולא זול – לפני שאתם משקיעים את זמנכם וכספכם במימון הלימודים לתואר ראשון כדי שתקדישו זמן לבחור מה אתם רוצים ללמוד.

מצאתם את המאמר שימושי?
שתפו בקליק
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram

מאמרים נוספים

שאולי תאהבו